Veiligheid en plezier thema’s eerste Texelse Fietsbeurs

Gepubliceerd op: 17 maart 2023

Sportstichting Texel organiseert op zaterdag 22 april voor de eerste keer de Texelse Fietsbeurs. Sporthal TXL staat die dag tussen 10.00 en 15.00 uur geheel in het teken van veilig en plezierig fietsen en is toegespitst op het gebruik van elektrische fietsen en aangepaste rijwielen.

De nieuwe Fietsbeurs komt voort uit het kleinschalige initiatief Doortrappen, dat Sportstichting Texel (SST) al verschillende keren op Texel heeft georganiseerd. Daarin kregen senioren, en anderen die niet zo zeker op de fiets zaten, tips om veiliger het verkeer in te gaan op de fiets.
‘Nu pakken we het groter aan met een bredere insteek. Alle Texelse rijwielhandelaren (Van der Linde, Otto’s Tweewielershop, Vermeulen Bikes en Bets Fietsen) doen mee. Je kunt op de naastgelegen wielerbaan proefrijden op verschillende types fietsen van alle merken die op Texel worden verkocht’, vertelt David Schild die voor SST de Texelse Fietsbeurs organiseert.

Er is niet alleen aandacht voor gewone elektrische fietsen, maar ook voor bijvoorbeeld driewielers en fietsen met een lage instap. Daarnaast kun je op de kramenmarkt terecht voor fietskleding en accessoires en informatie over fietsverzekeringen. Ook kun je advies vragen aan een ergotherapeut waar je op moet letten bij het ‘passen’ van een fiets.

Veiligheid

Tijdens de coronaperiode steeg de verkoop van elektrische fietsen explosief. Flink wat Texelaars, en niet alleen senioren, schaften een e-bike aan om toch buiten actief te kunnen zijn. De hogere snelheid zorgde geregeld voor gevaarlijke situaties en ongelukken. ‘Door fietsen blijven ouderen gezond, sociaal en zelfredzaam. Ze fietsen graag, maar zijn ook kwetsbaar in het verkeer. Met de Fietsbeurs willen we eraan bijdragen dat iedereen zoveel mogelijk de fiets pakt en op een veilige manier aan het verkeer deelneemt. Daardoor wordt het alleen maar nog leuker!’

Samen Fietsen

Op de beurs is ook aandacht voor het project Samen Fietsen, gericht op het geven van veiligheidstekens en gedragsregels bij het fietsen in groepen. Het programma is nog niet helemaal ingevuld, maar volgens David staan nog meer activiteiten in de planning. ‘We zijn nog in overleg met een aantal partijen over hun deelname aan de beurs. In elk geval worden op gezette tijden lezingen ingepland.

Verschillende doelgroepen

Hoewel het accent ligt op de oudere Texelse fietsers, is de Texelse Fietsbeurs ook interessant voor andere doelgroepen. ‘Bijvoorbeeld zzp’ers die zakelijk een elektrische fiets of speed pedelec willen aanschaffen. Daarvoor zijn fiscaal aantrekkelijke regelingen. Ook daarover kun je informatie krijgen.’

De Texelse Fietsbeurs wordt georganiseerd in samenwerking met Texels Welzijn en Seniorenvereniging Texel en met medewerking van Wielersport Texel. De beurs start om 10.00 uur in Sporthal TXL in Den Burg en duurt tot 15.00 uur. De entree is gratis inclusief koffie met koek.  Het volledige programma wordt kort van te voren bekendgemaakt via de Texelse Courant.