2de Texelse Fietsbeurs in TXL Sporthal

De Provincie Noord Holland en de gemeente Texel ondersteunt het programma Doortrappen met als doel om samen op Texel bij te dragen aan een veiliger fietsklimaat.

In het kader daarvan organiseert Sportstichting Texel op zaterdag 2 maart in samenwerking met de Texelse rijwielhandelaren, Ergotherapeuten van Therapie Wolf de tweede Texelse Fietsbeurs.
Alle Texelse rijwielhandelaren doen mee en het is mogelijk om op verschillende fietsen, bakfietsen, driewielfietsen  een proefrondje te maken. De TXL Sporthal wordt tijdens deze beurs omgetoverd tot fietsparcours en in de grote sportzaal zullen verschillende informatie-stands verrijzen. Subsidie is er van de overheid, die het programma 'Doortrappen' in het leven heeft geroepen, met als doel mensen zo lang mogelijk veilig kunnen laten fietsen.

Daarnaast is er informatie te verkrijgen over o.a. veiligheid, fietsaccessoires, kleding en helmen. Het accent ligt op veilig fietsen van 3 tot 100 jaar, de Fietsbeurs is interessant voor iedereen die graag op de fiets zit.

De beurs in Sporthal TXL is zaterdag 2 maart tussen 10.00 en 15.00 uur.

De toegang is gratis en onder genot van koffie/thee en koek kunt u kennis maken met de laatste snufjes op fietsgebied.

Het volledige programma wordt kort van te voren via de Texelse Courant en www.sportstichtingtexel.nl/fietsbeurs bekendgemaakt.

posterfoto7 (002) aangepast formaat.png

Doortrappen

Langer gezond, sociaal actief en zelfredzaam; Dat zijn de beloftes van het programma ‘Doortrappen, een programma dat ouderen helpt veilig en vol vertrouwen door te gaan met fietsen.

Ouderen hebben vaak al hun hele leven gefietst en hebben dus veel ervaring. Maar, met de leeftijd, neemt het reactievermogen af en worden de spieren minder soepel. Het wordt moeilijker om de fiets onder controle te houden of een noodstop te maken. Ook gewoontegedrag, zoals met een zwaai over de bagagedrager opstappen, leidt eerder tot ongelukken.

Meer informatie

Het programma ‘Doortrappen’ valt binnen het thema kwetsbare- en onervaren weggebruikers. (Mede) door fietsen blijven ouderen langer gezond, sociaal en zelfredzaam. Ouderen fietsen graag, en willen graag blijven fietsen, maar ze zijn ook kwetsbaar in het verkeer. Het programma ‘Doortrappen’ heeft de ambitie dat ouderen zo lang mogelijk veilig blijven fietsen. ‘Doortrappen’ motiveert hen zelf maatregelen te nemen om veilig te blijven fietsen. Het lokale netwerk rondom de ouderen in elke gemeente helpt daarbij.

Heldere informatie, tips en activiteiten helpen de Doortrapper bewust te worden en simpele aanpassingen direct in de praktijk te brengen. Ook met elkaar in gesprek gaan over fietsen en ouder worden, dat motiveert!

Het is de ambitie om de fietsveiligheid onder oudere fietsers te verbeteren, want veilig blijven fietsen is heel belangrijk.

Wil jij de mogelijkheden bespreken neem dan zeker contact op met onze collega Betsie Verhoeven. Link naar doortrappen@sportstichtingtexel.nl