IN BALANS TEXEL

Valpreventie

Elke 4 minuten belandt een 65-plusser op de spoedeisende hulp na een valongeval. Dit is slechts 10% van het totaal aantal valongevallen van ouderen. De gevolgen van een val zijn enorm, zowel in persoonlijk leed als maatschappelijke zorgkosten. Een valongeval heeft veel impact op de zelfredzaamheid van ouderen, het langer thuis kunnen wonen en de kwaliteit van leven. De directe medische zorgkosten van valongevallen schoten in 2020 al door de 1 miljard euro.

BLIJVEN GENIETEN VAN DE DAGELIJKSE DINGEN

Zelfstandig wonen en onbezorgd de dagelijkse dingen blijven doen, zoals een boodschapje, een rondje fietsen of een familiebezoek. Dat willen we allemaal. Naarmate we ouder worden, kan dit steeds lastiger worden. Een goede gezondheid helpt hierbij. Hoe fit bent u op dit moment? En wat kunt u doen om fit te blijven of zelfs fitter te worden?

Waarom meedoen aan In Balans?

-U kunt de dagelijkse dingen langer blijven doen
-U verbetert uw spierkracht en evenwicht
-U wandelt en beweegt met meer zelfvertrouwen
-U leert nieuwe mensen kennen

STERK EN STEVIG IN UW SCHOENEN

Wist u dat de meeste mensen in of rond hun huis vallen? Zij zijn dan vaak voor een lange tijd of zelfs permanent afhankelijk van zorg van anderen. Daar willen wij als Gemeente Texel graag iets aan doen. Samen met de beweegcoaches van Sportstichting Texel en de fysiotherapeuten van Therapie Wolfgaan wij aan de slag met valpreventie. Dit programma bestaat uit een informatiebijeenkomst, persoonlijk advies over vallen en een beweegcursus op maat. In de cursus werkt u aan uw spierkracht, coördinatie en balans waardoor het risico op vallen afneemt.

“De epidemie waar je niemand over hoort. Deze epidemie is dat van vallen bij oudere mensen. Valpreventie verdient meer aandacht als speerpunt van publieke gezondheidszorg bij een oudere populatie. Het is niet het meest sexy onderwerp, maar kan potentieel gigantisch veel meer gezondheidswinst opleveren dan ingewikkelde operaties en dure medicijnen.” (Bron: Parool)
Marcel Levi, Professor of Medicine, University of Amsterdam (NL) Professor of Medicine, University College London (UK)