Succesvolle eerste Texelse Fietsbeurs

Gepubliceerd op: 26 april 2023

Succesvolle eerste Texelse Fietsbeurs

De eerste editie van de Texelse Fietsbeurs, die zaterdag werd gehouden in TXL Sporthal, is goed bezocht. Naar schatting zo’n 400 tot 500 geïnteresseerden bezochten de beurs die in het teken stond van fietsveiligheid en fietsplezier. Alle Texelse rijwielhandelaren waren met flink wat fietsen aanwezig.

Recent nog in het nieuws: het aantal verkeersdoden nam vorig jaar fors toe en het sterkst onder fietsende ouderen. Reden voor Sportstichting Texel om, in het kader van het landelijke project Doortrappen, ruime aandacht te besteden aan fietsveiligheid voor met name de doelgroep senioren. Zij konden op de beurs informatie krijgen over allerlei typen e-bikes en driewielers en fietsen uittesten op de naastgelegen wielerbaan.
Verder was er een kramenmarkt met o.a. accessoires en informatiestands, gaf ergotherapeut Ruben van Vliet advies en tips en waren er lezingen van o.m. huisarts Jacqueline Dros over de mogelijke gevolgen van een fietsongeluk. Tijdens de beurs werd ook de Texelse Doortraproute gepresenteerd, een verkeersveilige fietsroute langs mooie plekken op het eiland.
David Schild die in opdracht van Sportstichting Texel de beurs organiseerde, in samenwerking met de Seniorenvereniging en Texels Welzijn, is tevreden over de eerste editie. ‘We krijgen positieve feedback terug. Een mooi verhaal is bijvoorbeeld over een mevrouw die al een jaar niet meer had gefietst omdat ze niet durfde en die nu met begeleiding een rondje maakte over de wielerbaan op een fiets met lage instap. Nu gaat ze weer fietsen.’ Ook de rijwielhandelaren waren tevreden. Verschillende winkels verkochten nog dezelfde dag diverse e-bikes en ook helmen gingen grif over de toonbank.
Binnenkort start Sportstichting Texel in verschillende dorpen met kleinschalige clinics vanuit het programma Doortrappen. Deelnemers leren in kleine groepen om veilig op een (elektrische) fiets het verkeer in te gaan.