Texels Ommetje stimulans om elke dag te wandelen

Gepubliceerd op: 08 januari 2021

Elke Texelaar kan deze maand meedoen aan een recreatieve wandelcompetitie. De belangstelling is na zeven dagen erg groot. Ruim 150 mensen lopen regelmatig een ommetje, een wandeling van tenminste twintig minuten. ‘Meer bewegen’ staat jaarlijks in de top drie van goede voornemen, maar slechts twintig procent houdt dit vol.

Sportstichting Texel organiseert al enkele jaren het Gezond Natuur wandelen in enkele dorpen op Texel, dit gebeurd in groepsverband en hier mag iedereen aan meedoen. De groepen worden begeleidt door een vrijwilliger. Maar omdat er niet meer in groepen gewandeld mag worden is er gekeken naar een alternatief. Zo kwam de Sportstichting uit bij de Ommetjes app van de Hersenstichting, iedereen jong en oud kan hieraan meedoen in deze coronatijd.

Wie mee wil doen, maakt gebruik van de wandel-app van de Hersenstichting. Daarmee wordt een ranglijst bijgehouden. Voor elk ommetje krijg je punten, je kunt ook extra punten verdienen door bijvoorbeeld het ommetje voor 9 uur in de ochtend te lopen of door een reeks dagen achter elkaar op pad te gaan of door meer dan één ommetje op een dag te wandelen.

Wandelen is goed voor lichaam én geest. Na het voltooien van een ommetje krijg je via de app een leuk weetje van professor Erik Scherder, zoals regelmatig bewegen kan je weerstand verhogen. Dat verkleint de kans op ziektes en infecties. Er zijn in totaal 45 weetjes.

Meer informatie of nog mee willen doen? Stuur een mail naar connie@sportstichtingtexel.nl.