Fietsbeurs

Toegang Texelse Fietsbeurs wordt gratis

Om de eerste Texelse Fietsbeurs zo laagdrempelig mogelijk te maken, heeft organisator Sportstichting Texel besloten de entreeprijs te schrappen en de toegang gratis te maken. Veiligheid en plezier op de fiets zijn de hoofdthema’s van de beurs die op 22 april plaatsvindt in TXL Sporthal.

De Texelse Fietsbeurs komt voort uit het programma Doortrappen, een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met als thema: veiliger fietsen tot je 100ste. Door fietsen blijven ouderen langer gezond, sociaal en zelfredzaam, maar ze zijn ook kwetsbaar in het verkeer, zeker op een e-bike. De beurs is toegespitst op het gebruik van elektrische fietsen en aangepaste rijwielen. Op de naastgelegen wielerbaan kan worden proefgereden op diverse modellen. Op de informatiemarkt kom je meer te weten over o.a. fietsverzekeringen, ergonomie op de fiets, veiligheid, Texelse initiatieven om samen te fietsen en je kunt onveilige situaties voor fietsers melden bij de Texelse afdeling van de Fietsersbond. De organisatie is mede in handen van Texels Welzijn en Seniorenverenging Texel, die beide ook een stand hebben.

Lezingen

Elk half uur zijn er korte lezingen van beurtelings Wout Stam, Betsie Verhoeven en Jacqueline Dros. Stam is een fervent fietser die dagelijks een rondje over het eiland maakt. Hij vertelt over zijn ervaringen. Betsie Verhoeven gaat in op de kleinschalige bijeenkomsten van Doortrappen die in de komende periode weer georganiseerd gaan worden in de diverse dorpen. Daarin krijgen de deelnemers in kleine groepjes instructie over hoe ze veilig op pad kunnen met de fiets. Huisarts Jacqueline Dros geeft haar visie op de mentale en fysieke gezondheidsvoordelen van het blijven fietsen op oudere leeftijd en vertelt wat de gevolgen kunnen zijn van een val met de fiets.

De beurs in TXL Sporthal is van 10.00 tot 15.00 uur. De toegang is gratis.